Når du tenker UGC tenker du kanskje korte filmer med mye klipp, klar tale, blinkende tekst og call to actions.
I samarbeid med den svenske bedriften HappyFlops har vi gjort research på hva slags UGC-content som faktisk engasjerer og konverterer best, og du kommer til å bli overrasket.
Vi testet korte videoer med mye klipping, flere vinkler og flashy tekst opp mot lengre videoer (opp til 5 minutter) med følelser og personlige erfaringer, fokus på merkevaren og produktkvalitet.
Og overraskende nok: den lange videoen uten overdrevne call to actions konverterer best på både Meta og Snapchat. En forbruker av Facebook er klar for å bruke tid på å se videoer, lese statusoppdateringer og lese artikler, og tar seg derfor tid til å se en lengre video. En forbruker av Snapchat går inn for å se hva venner og folk de følger driver med - såkalte vlogs - og er i samme mindset.
På TikTok konverterer raske videoer med gode hook, klipp, vinkler og tekst fortsatt best. Vi tror det er fordi forbrukeren er i et annet mindset når de bruker appen. De er vant til kjapp underholdning, og har ikke tid til lange ads.
Lengre videoer er dog dyrere for bedriften da både creator og annonseplattformen krever mer for å produsere og pushe innholdet.
Vi anbefaler alltid å teste innholdet i en måned før du kjøper videre rettigheter. Derfor anbefaler vi bedrifter og byråer å bruke ContentCloud som plattform. Her får du en måned rettigheter inkludert i prisen til innholdsprodusenten slik at du kan teste hva som fungerer før du tømmer bedriftens lommebok. Finner du UGC som fungerer er det bare å logge inn og kompensere innholdsprodusenten for videre rettigheter.
Husk også at folk er forskjellige. Folk har forskjellige preferanser, folk bruker sosiale medier ulikt og relaterer til og blir inspirert av forskjellige typer personer.
Kjøper du forskjellig typer innhold, gir tydelige briefs til innholdsprodusentene, publiserer innholdet på flere kanaler og fokuserer på mangfold skal det godt gjøres å ikke lykkes med UGC.
Comentarios